
Bron: Barneveldsekrant | 11 okt 2021,
Een goede toegankelijkheid is één van de grondrechten van de mens, zo oordeelde de Verenigde Naties in 2016. ,,Al snel daarna is verbetering hiervan in veel gemeenten opgepakt als speerpunt’’, zegt Peter de Bliek namens de gehandicaptenraad. ,,Buurgemeenten als Ede, Amersfoort en Apeldoorn spraken toen de ambitie uit om koploper te zijn op dit gebied. Barneveld helaas niet.’’
Desondanks is er de afgelopen jaren ,,Ook dankzij onze jaarlijkse drempelchecks, zien we bijvoorbeeld dat organisaties, verenigingen en ondernemers situaties verbeteren. Maar een automatisme is het nog steeds niet.’’ De gehandicaptenraad wil naar een situatie toe dat de drempelchecks niet meer nodig zijn, en dat over toegankelijkheid voor mindervaliden als vanzelf wordt nagedacht. ,,Zover zijn we nog niet.’’

Foto: Het Toeristisch Informatiepunt in Barneveld heeft nog een te hoge drempel, dat is lastig voor rolstoelers.
GELEIDELIJNEN Zaterdagochtend hield de gehandicaptenraad weer een controle, deze keer in het winkelcentrum van Barneveld. ,,We hebben nu vooral gekeken naar gedrag van winkelend publiek. Zo viel ons op dat de geleidelijn voor visueel gehandicapten langs het Raadhuisplein door meerdere obstakels onderbroken werd’’, vertelt De Bliek, die de check uitvoerde met Ben Oorsprong, Marline Lokhorst en Ina Bomhof. ,,Ter hoogte van boekwinkel Romijn stond een fiets dwars op de lijn. We hebben de eigenaresse daarop aangesproken en daarbij gemerkt dat deze mevrouw zich het probleem niet had gerealiseerd. ‘Oh, dat had ik helemaal niet gezien’, stelde ze.’’ Verderop, ter hoogte van modezaak Basic Life, stond een reclamebord op de lijn. ,,Per ongeluk, zo begrepen we bij navraag in de winkel.’’ Nog ietsje verder blokkeerde een deel van de uitbreiding van het terras van restaurant Tr3s de geleidelijn. ,,En dat is natuurlijk erg lastig, dat je als blinde of slechtziende zo tegen tafeltjes op kunt botsen.’’ Omdat het restaurant zaterdagochtend gesloten was, kon de gehandicaptenraad geen navraag doen.
In een eerste reactie zegt eigenaar Mari de Jongh van het restaurant toe de situatie aan te pakken. ,,Dit is natuurlijk niet de bedoeling’’, zegt hij. ,,Eerder kregen we toestemming van de gemeente Barneveld om het terras iets uit te breiden vanwege de versoepelingen rondom corona, maar het is mij niet bekend of daarbij ook rekening gehouden is met de geleidelijn. We gaan dit aanpassen.’’

Foto: Dankzij geleidehond Moos loopt Ina niet tegen obstakels aan.
DREMPELS Bij de drempelcheck keek de gehandicaptenraad ook nog even bij het Toeristisch Informatie Punt (TIP) aan de Nieuwstraat. ,,We constateerden eerder al dat dit gebouw door een te hoge drempel niet toegankelijk is voor rolstoelers. Zaterdag zagen we dat de situatie nog niet verbeterd is. Positief waren we wel over andere locaties, zoals Frieterie De Nieuwe Rotonde en Baas Opticiens, beide aan de Jan van Schaffelaarstraat. Met simpele maar doeltreffende aanpassingen is hier een goede situatie ontstaan.’’ Ook ter hoogte van het terras bij De Hebberd, waar geparkeerde fietsen op de stoep in het verleden de doortocht belemmerden voor gehandicapten, was de toegankelijkheid nu goed. ,,Dus we zien ook wel degelijk verbeteringen, gelukkig.’’

Foto: Peter test de goed toegankelijke ingang van Baas opticiens
WANDELPADEN Toegankelijkheid van Barneveldse wandelpaden en winkelcentra voor mindervaliden moet meer aandacht krijgen, vindt ook de Barneveldse fractie van de ChristenUnie. Deze partij stelde recent vragen aan het college van burgemeester en wethouders. De partij vindt dat het onderhoud van het rolstoelpad in het Schaffelaarsebos nog altijd te wensen overlaat en wil opheldering over het feit dat het nieuwe wandelrondje om Barneveld, dat eerder dit jaar in gebruik werd genomen, niet volledig begaanbaar is voor rolstoelgebruikers. De Bliek: ,,Goed dat hier aandacht voor gevraagd wordt, want dit is inderdaad jammer. Meer in het algemeen geldt ook hier weer dat het geen automatisme was om over toegankelijkheid na te denken.’’
De ChristenUnie vraagt het college ook om in overleg met de gehandicaptenraad pijnpunten te signaleren in de winkelcentra en de toegankelijkheid te vergroten. De Bliek: ,,Gelukkig zijn we geregeld met gemeente-ambtenaren in overleg en worden zeker stappen gezet, maar het is inderdaad goed dat we met elkaar meer tussen de oren krijgen hoe belangrijk het is dat toegankelijkheid een automatisme wordt. Uiteindelijk gaat het erom dat iedereen in onze maatschappij de kans moet krijgen mee te kunnen doen.’’